‘Een vader om trots op te zijn’

Delft voor Elkaar organiseert conversatielessen voor mensen waarvan de Nederlandse taal niet de moedertaal is. Voor Ahmad Mousa uit Syrië was dit ook een opstap naar een baan. “Ik wil een voorbeeld voor mijn kinderen zijn. Die kunnen nu zeggen: mijn vader is verpleger en hij werkt bij De Bieslandhof. Zo ben ik een vader om trots op te zijn.”

 

 

Toen Ahmad twee jaar geleden naar de conversatieles ging sprak hij al een klein beetje Nederlands. “Nu kan hij een interview geven. Dat zegt genoeg”, zegt zijn docent Izaak Kijlstra trots.

Izaak geeft – als vrijwilliger – vier vakken: lezen, luisteren, spreken en schrijven. Hij vertelt dat tijdens de les met name uitdagingen uit de praktijk aan de orde komen. “Als iemand met een probleem bij je komt dan kun je het probleem overnemen en oplossen, maar daar leert iemand niet van.” Als voorbeeld vertelt hij dat Ahmad thuis brieven in het Nederlands kreeg, waarvan hij de inhoud niet begreep. Izaak hielp hem daarmee – in het Nederlands natuurlijk, want Izaak spreekt alleen Nederlands met zijn leerlingen.

Kansen

“We geven deze lessen om mensen de kans te bieden om werk te vinden, want zonder de Nederlandse taal kun je geen werk verrichten”, benadrukt Izaak. “Ik zeg tegen al mijn leerlingen: Ik open de deur een klein stukje voor je. Jij moet dan een voet tussen de deur zetten en naar binnen gaan. Écht goed de Nederlandse taal leren, leer je in alleen in de praktijk. Dat gaat niet in de les; Nederlands spreken moet je doen. En Ahmad doet dat perfect.”

In Izaaks klas zitten acht mensen van verschillende nationaliteiten. “We hebben veel plezier in de les. Er ontstaat een band; deelnemers helpen elkaar. Na de zomer vallen de cursisten elkaar in de armen, omdat ze elkaar twee maanden niet gezien hebben. Dat zegt genoeg over de sfeer!”, zegt Izaak.

Werkervaring

In Syrië was Ahmad verpleger met 12 jaar werkervaring. Hij wou graag weer in de zorg aan de slag. Samen met Izaak zocht hij naar vacatures en vulde vervolgens het sollicitatieformulier van Pieter van Foreest in. “De heer Izaak heeft de deur opengemaakt en ik moet doorlopen”, zegt Ahmad. Dat was spannend, maar na drie gesprekken kreeg hij een proefaanstelling als ‘helpende in de ouderenzorg’ en nu heeft hij een contract voor zes maanden. Tessa Snijers, verandermanager bij Pieter van Foreest: “Ahmad is leergierig, doet zijn werk serieus en is heel rustig. Bewoners vinden dat prettig.” Ahmad glundert als zij dit vertelt. Hij geniet ervan om weer in zijn vak te werken, met leuke en aardige collega’s en aardige bewoners.

Het belangrijkste was om de Nederlandse taal te beheersen. Door de conversatielessen heeft hij deze mogelijkheid gekregen. “De Nederlandse taal was echt het állerbelangrijkste en nu doe ik werkervaring op om een goede basis in de zorg te krijgen. Het komt wel goed”, zegt Ahmad.

Taaloefenplek

Niet iedereen slaagt erin om tijdens de conversatielessen een baan te bemachtigen. Bedrijven en organisaties kunnen deelnemers van de conversatieles ook met een zogenaamde taaloefenplek de mogelijkheid bieden om de Nederlandse taal in de praktijk te oefenen. Op die manier zijn ook meer mensen al doorgestroomd naar werk.