Omgaan met geld blijft belangrijk gespreksonderwerp op school

Na een succesvolle project in 2016 zetten het Jongeren Informatiepunt (JIP) Haaglanden en Het Debatbureau hun samenwerking voort en bieden een educatief geldproject aan vmbo scholen aan.

Jouw geld, jouw toekomst 2.0 is een project dat niet met een opgeheven vinger vertelt wat goed of fout is, maar waar jongeren middels fragmenten, vragen en voorbeelden worden uitgedaagd om na te denken over hun eigen financiële situatie.

De berichtgeving over de herstellende economie en sterk rijzende huizenprijzen doen soms vergeten dat het lang niet iedereen voor de wind gaat. Nog steeds heeft een groeiend aantal jongeren moeite om goed met geld om te gaan. Een op de vijf jongeren van 18 tot en met 24 jaar heeft een schuld, een situatie die al gauw iemands leven beheerst. Preventie op het juiste moment is daarom een belangrijk aandachtspunt voor het JIP. Als jongeren niet op tijd financieel zelfredzaam leren zijn, dan kloppen zij vaak uiteindelijk pas aan als er (flinke) schulden zijn.

Fonds 21, Fonds 1818 en stichting Hulp aan Delftse Jongeren onderschrijven dit en maken het mogelijk dat jongeren uit de derde en vierde klas van het vmbo spreken over de vraag hoe geldproblemen kunnen worden opgelost en voorkomen.

Dit project, waarbij de dialoog in het klaslokaal plaatsvindt, is goed ontvangen door docenten en de vmbo-leerlingen zelf. “Over financiële problemen praat je niet zomaar in de klas, maar dit zet me wel aan het denken. Door hier te zien hoe het niet moet en samen te praten over oplossingen, denk ik dat het met mij niet zo slecht zal gaan”, aldus een leerling.

Ook docenten zien de waarde van het project in: “Wellicht delen de leerlingen niet meteen veel informatie, maar geloof maar dat ze het herkennen en de informatie die wordt gegeven opslaan. Dat zie je ook aan het aantal leerlingen dat na de les nog vraagt om informatie, niet bepaald een gewoonte bij deze doelgroep.”

Doel van het project is om bij de leerlingen de bewustwording over de omgang met geld te vergroten en zo de eigen verantwoordelijkheid te versterken. We hebben in Nederland een uitgebreid voorzieningennetwerk van organisaties die kunnen helpen bij het voorkomen en oplossen van financiële problemen. Door het taboe van het onderwerp te halen hopen we de drempel om ‘hulp’ in te schakelen te verlagen.

Dankzij een bijdrage van Fonds 21, Fonds 1818, stichting Boschuysen, stichting Schiefbaan Hovius, stichting Levi Lassen en stichting Hulp aan Delftse Jongeren kunnen het JIP en het Debatbureau dit project tot eind 2018 gratis aanbieden aan scholen in de regio Delft, Den Haag en Zoetermeer.

Scholen die interesse hebben in dit project kunnen contact opnemen via info@jipdenhaag.nl.